Folije prigušuju sunčevu svetlost i smanjuju temperaturu u automobilu čak do 20 stepeni. Prema Pravilniku o tehničkim uslovima, vetrobran ne sme da se zatamnjuje, dok stepen zatamnjenosti bočnih stakala ne sme da prelazi 30 odsto.
Dozvoljen stepen zatamljenosti stakala
Sigurno ste imali priliku da pogledate fotografiju 69-godišnjeg vozača kamiona kojem strana lica koja je više bila izložena uticaju sunca izgleda mnogo starije.
On je proveo 28 godina za volanom, a na delu lica koje je bilo izloženo suncu jasno se vide tragovi štetnog uticaja UV zraka. Takode, vožnja pri jakoj sunčevoj svetlosti, i pored uključenog klima-uredaja, izaziva umor, opterećuje oči i znatno umanjuje koncentraciju vozača.
Prekomerno izlaganje UV zracima uzrokuje pojavu bolnih opekotina na koži, a na uticaj spoljnih faktora nije otporan ni automobil jer stradaju, blede i pucaju plasticne površine. Gde se klima-uredaji i klasična stakla predaju, na scenu stupaju tonirane folije koje štite od sunca i radoznalih očiju.
Folije prigušuju jaku sunčevu svetlost, smanjuju toplotu u automobilu i filtriraju štetno sunčevo zračenje, tako da unutrašnjost automobila postaje svežija i komfornija. Folije koje imaju zaštitne UV filtere smanjuju UV zračenje čak do 99,5 odsto, a toplotu u vozilu mogu sniziti do 20 stepeni.
– Nivo zaštite od sunca i UV zračenja ne zavisi od nivoa zatamnjenja.Iako se misli da samo tamne folije štite od sunca, testovi pokazuju da i svetle ili potpuno providne folije imaju istu toplotnu i UV zaštitu kao i tamne.
Zatamnjivanje stakala je dozvoljeno novim Pravilnikom, to jest članom 72 Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima koji je stupio na snagu 25.04.2012. (Pravilnik je objavljen u Službenom glasniku RS broj 040/2012.)
Prema ovom pravilniku dozvoljeno je dodatno zatamnjivanje auto-stakala u ravni vozača do 30 odsto, a iza stuba neograničeno. Jedino se vetrobransko staklo ne sme naknadno zatamnjivati.
Tako su rešene nedoumice koje su poslednjih godina mučile srpske vozače, jer pravila nisu jasno tumačena, pa je tako postojala mogućnost da vas policija isključi iz saobraćaja ukoliko proceni da su stakla na automobilu zatamnjena više od dozvoljenog.
Važno je da na prednjem delu vozila (u ravni vozača) bude ugradena takva folija koja kada se postavi na staklo stepen zatamnjenja ne prelazi 30 odsto. Takva folija je blago tonirana, ali ima istu UV i toplotnu zaštitu kao i tamne folije. Iako je dozvoljeno da se potpuno tamne folije postavljaju na zadnji deo vozila, stručnjaci kažu da to više nije prioritet vozačima koji najcešće dolaze kako bi smanjili toplotu i UV zracenje.
Folije se ugrađuju sa unutrašnje strane stakala na automobilu i ojačavaju staklo, što pruža sigurnost ne samo od UV zračenja već i prilikom lomljenja stakla sprečavaju rasipanje sitnih komadića stakla, odnosno oni ostaju zalepljeni na foliji.
Statistika pokazuje i da su automobili sa zaštitnom folijom retko na meti provalnika koji razbijanjem stakla žele da ukradu vrednosti koje ste zaboravili ili ostavili na sedištima. Naime, lopovima je potrebno više vremena da slome i probiju staklo sa folijom.
Folije nije potrebno održavati, ali su osetljive na ogrebotine. Najveći procenat oštecenja se javlja prilikom utovara i istovara velikih predmeta, poput stolica, dečjih sedišta i slicno.
Sam proces ugradnje folija traje oko dva sata, a varira u zavisnosti od tipa vozila.
(Tekst i fotografije preuzeti su sa sajta mojauto.rs)